16.03.2013

Bułki z przedziałkiem

Bułki z przedziałkiem, zwane niekiedy bułkami z dupką lub bułkami poznańskimi to prawdziwy klasyk w świecie wypieków.  
Ostatnie skandale związane z tym, co możemy znaleźć w kupowanej przez nas żywności coraz częściej upewniają mnie w przekonaniu, że jeśli możemy zrobić coś w domu od podstaw, to nie powinniśmy odpuszczać i iść na łatwiznę. Oczywiście w granicach rozsądku :)  
Mam nadzieję, że poniższy przepis przekona choć kilka osób, że wykonanie najbardziej popularnych bułeczek nie jest ani trudne, ani czasochłonne.
Przepis, który poddałam nieznacznym modyfikacjom pochodzi z tej strony.
Z podanych proporcji otrzymamy 9 bułek.



POZIOM TRUDNOŚCI: łatwe
CZAS PRZYGOTOWANIA:  20 minut + 2 godziny ( wyrośnięcie bułeczek) + 20 minut (pieczenie)

POTRZEBNE BĘDĄ:
  • piekarnik
  • miseczka
  • miska
  • robot kuchenny lub silna para rąk
  • papier do pieczenia
  • patyczek lub wykałaczka
  • pędzelek silikonowy


SKŁADNIKI: 
  • 300 g mąki pszennej
  • 2 płaskie łyżeczki drożdży + 40 ml ciepłej wody
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 jajko
  • 120 g ugotowanych ziemniaków przeciśniętych przez praskę
  • 20 g miękkiego masła 
  • 80 g wody
  • dodatkowo: 1 łyżka masła do posmarowania papieru do pieczenia + olej do posmarowania bułeczek
SPOSÓB PRZYRZĄDZENIA:
  1. Drożdże rozpuszczamy w 40 ml ciepłej wody.
  2. W tym czasie w misie miksera umieszczamy pozostałe składniki stopniowo wlewając drożdże.
  3. Ciasto dokładnie wyrabiamy, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 1 godzinę do wyrośnięcia.
  4. Po tym czasie blachę wykładamy papierem do pieczenia i smarujemy ją masłem.
  5. Wyrośnięte ciasto dzielimy na 9 części, z każdej formujemy bułeczkę układamy na blasze,, robimy przedziałek przy pomocy patyczka obsypanego mąką.
  6. Tak przygotowane bułeczki odstawiamy w ciepłe miejsce czekając, aż podwoją swoją objętość.
  7. Po tym czasie bułeczki smarujemy delikatnie olejem.
  8. Piekarnik nastawiamy do temperatury 200°C, na dnie umieszczamy naczynie z wodą i pieczemy bułki przez 20 minut.
  9. Upieczone bułki wyciągamy z piekarnika i zostawiamy na kratce do ostygnięcia.
WŁALA :)

5 komentarzy :

Kasia M. pisze...

dziś również piekłam bułki:) te wyglądają smakowicie. Następnym razem wypróbuje ten przepis

Biedronka pisze...

Dziękuję i polecam się na przyszłość :)

Folie przeciwsłoneczne Warszawa pisze...

Fajne podsumowanie tematu.

M. pisze...

chyba się wreszcie skuszę :)

Daria Diering pisze...

Uwielbiam bułki własnej roboty, najlepsze są takie prosto wyjęte z pieca :)
Robiłam na święta, ale ja mam troszkę inny przepis :)

font-family: 'Comfortaa', cursive;