10.01.2013

Chleb pszenny na zakwasie

Ostatnio pokazałam Wam, jak zrobić zakwas żytni. Dziś pora na jeden z moich ulubionych chlebów.  Odkryłam go u Liski, na blogu, który niestety, nie jest już aktualizowany- w Pracowni Wypieków

Wyrośnięcie i upieczenie chleba zajmie "tylko" 3-4 godziny. To naprawdę ekspresowe tempo, jeśli chodzi o pieczywo wykonywane na zakwasie. Nie oznacza to na szczęście, że tak długo będziecie się musieli krzątać po kuchni. Wystarczy, że poświęcicie kwadrans na przygotowanie chleba i dacie mu odpowiednio dużo czasu na odpoczynek zerkając co jakiś czas na zegarek.

chleb pszenny na zakwasie, zakwas, przepis na chleb na zakwasie
POZIOM TRUDNOŚCI: łatwe
CZAS PRZYGOTOWANIA:  10 minut + 3 godziny ( wyrośnięcie ciasta) + 40 minut (pieczenie chleba)
POTRZEBNE BĘDĄ:
  •  piekarnik
  • rondelek
  • miska
  •  robot kuchenny lub silna para rąk
  •  keksówka
SKŁADNIKI: 
  • 500g mąki pszennej (lub mieszanki mąki pszennej z pełnoziarnistą)
  • 1 płaska łyżeczka soli 
  • 150 g zakwasu żytniego 
  • 1 płaska łyżeczka suszonych drożdży 
  • 300 g wody 
  • 1 łyżka oleju 
  • 1 łyżka otrąb żytnich
SPOSÓB PRZYRZĄDZENIA:
  1. Wszystkie składniki ciasta mieszamy i zagniatamy dość gęste ciasto, które następnie odstawiamy na 2 godziny do wyrośnięcia.
  2.  Po tym czasie keskówkę smarujemy olejem i obsypujemy otrębami żytnimi.
  3. Na tak przygotowaną keksówkę wlewamy ciasto, które zostawiamy do wyrośnięcia na kolejną godzinę.
  4.  Po tym czasie nastawiamy piekarnik do temperatury 210°C i wstawiamy chleb do upieczenia na 40 minut.
  5. Upieczony chleb wyciągamy z piekarnika, chwilę studzimy w keksówce po czym wyjmujemy z formy i zostawiamy na kratce do ostygnięcia.
WŁALA :)

7 komentarzy :

Szana pisze...

nie ma to jak domowe pieczywo ;)
pozdrawiam,
Szana :)

Biedronka pisze...

Oj tak - domowy chleb TO JEST TO :)

www.kasia-gotuje.pl pisze...

Śliczny chlebek, my już sobie nie wyobrażamy jeść kupnego :)

Biedronka pisze...

Ja się przyznaję- kupny czasem u nas gości, choć marzy mi się całkowita rezygnacja z gotowego pieczywa.

Olimpia Davies pisze...

Piekny chlebek:-), u mnie też tylko domowe pieczywo:-)

Anonimowy pisze...

Dzis upieklam. Szybki, prosty i baardzo smaczny! Dzieki za przepis, polecam dla wszystkich, ja jestem laikiem, a wyszedl super:) Pychooota

Biedronka pisze...

Anonimku, cieszę się ogromnie że smakował :) Mówiłam że pieczenie chleba na zakwasie nie jest trudne to mi nikt nie chce uwierzyć:D

font-family: 'Comfortaa', cursive;