06.01.2013

Baklava

Przyznam szczerze- do zeszłorocznej jesieni baklava nie należała do moich ulubionych deserów. Nie przepadałam za tym słodkim, orzechowym "ulepkiem". Omijałam ją szerokim łukiem, gdy znajomi z wakacji przywozili jej kupną wersję. Wszystko zmieniło się podczas tegorocznych wakacji, gdy okazało się że jestem prawdziwym baklavożercą. Po powrocie spróbowałam odtworzyć smak ciasta, z którym połączyła mnie miłość "od pierwszego kęsa" i z dumą mogę stwierdzić, że misja "Baklava" w wykonaniu agentki Biedronki zakończyła się sukcesem! 
baklava, ciasto filo, pistacje

POZIOM TRUDNOŚCI: łatwe
CZAS PRZYGOTOWANIA:  15 minut+1 godzina (pieczenie i nasączanie ciasta) 

POTRZEBNE BĘDĄ:
  • piekarnik
  • blender
  • rondelek
  • blacha do ciasta
  • papier do pieczenia
SKŁADNIKI: 
CIASTO
  • 8 płatów ciasta filo
  • 350 g orzechów ( mogą być same pistacje czy migdały- ja użyłam mieszanki solonych pistacji, migdałów i orzechów włoskich)
  • 100g masła
SYROP
  • 150 g cukru
  • sok z 1/2 cytryny
  • 2 łyżki aromatu pomarańczowego
SPOSÓB PRZYRZĄDZENIA: 
  1. W rondelku rozpuszczamy masło.
  2. Orzechy bardzo drobno siekamy lub miksujemy w blenderze.
  3. Nastawiamy piekarnik na 170°C.
  4. Blachę wyłożoną papierem do pieczenia smarujemy roztopionym masłem i kładziemy płat ciasta filo. Tak ułożony płat smarujemy cienką warstwą roztopionego masła i układamy następny płat ciasta. W ten sposób postępujemy z 4 płatami ciasta filo.
  5. Gdy w blasze ułożymy 4 płat ciasta, wykładamy na niego posiekane lub zmiksowane orzechy a następnie przykrywamy kolejną warstwą ciasta.
  6. Następnie powtarzamy układanie pozostałych płatów smarując każdy z nich cienką warstwą masła.
  7. Tak przygotowane ciasto wkładamy na 35 minut do piekarnika nagrzanego do 170°C a następnie zwiększamy temperaturę do 210°C i pieczemy kolejne 10 minut.
  8. Gdy ciasto piecze się w piekarniku przygotowujemy syrop. W tym celu rozpuszczamy w rondelku cukier w 2 szklankach wody i soku z ½ cytryny. Całość gotujemy na wolnym ogniu cały czas mieszając do momentu, gdy syrop zgęstnieje.
  9. Po uzyskaniu odpowiedniej konsystencji syropu dodajemy aromat pomarańczowy i gotujemy całość na wolnym ogniu przez 2 minuty. Po tym czasie zestawiamy rondelek zestawiamy z ognia i pozostawiamy syrop do ostygnięcia.
  10. Upieczone ciasto wyjmujemy z piekarnika, zostawiamy w blasze i kroimy je na prostokąty lub romby. Następnie tak pokrojone ciasto polewamy delikatnie przygotowanym wcześniej syropem i zostawiamy całość do ostygnięcia.
WŁALA :)

5 komentarzy :

Marta pisze...

aż mi przyszła ochota na baklavę, pychotka!

Biedronka pisze...

No to siup po do sklepu po ciasto filo i orzechy :)

Olka pisze...

Kocham baklawę.

gin pisze...

Ja od czasu do czasu kupuję kawałeczek, ale sama boję się zrobić - bo kto zje tyle słodkiego? :)

Biedronka pisze...

na przykład JA :D

font-family: 'Comfortaa', cursive;