02.11.2012

Fińska sałatka Rosolli

O moim sentymencie do krajów leżących na północy Europy pisałam już przy okazji przepisu na struclę owocową, gdzie wspomniałam o sałatce z buraczków, która na stałe weszła do naszego domowego menu. Poniżej znajdziecie przepis na jej wykonanie. Gdy pogoda na dworze "jaka jest - każdy widzi" i kiedy potrzebujemy bomby witaminowej, a nasza swojska sałatka jarzynowa już nam się przejadła- warto sięgnąć po jej fińską siostrę :).
Przepis pochodzi z jednego z dodatków Gazety Wyborczej.

kuchnia skandynawska, kuchnia fińska, sałatka z buraków

POZIOM TRUDNOŚCI: łatwe
CZAS PRZYGOTOWANIA:  1 godzina

POTRZEBNE BĘDĄ:
  • miska
  • garnek
  • miseczka
  • tarka
  • trzepaczka rózgowa
SKŁADNIKI: 
  • 3 ugotowane marchewki
  • 3 ugotowane buraki
  • 3 ugotowane ziemniaki
  • 3 ogórki kiszone
  • 1 cebula
  • 2 jabłka
  • sok z 1 cytryny
  • pęczek zielonej pietruszki
  • 100 ml śmietanki
  • 1 łyżka octu winnego
  • 2 łyżki cukru
  • 3 jajka ugotowane na twardo
SPOSÓB PRZYRZĄDZENIA:
  1. Warzywa kroimy na równą kostkę, dodajemy posiekaną natkę pietruszki, skrapiamy sokiem z cytryny, przyprawiamy pieprzem i solą i mieszamy.
  2. W osobnej miseczce przygotowujemy sos : śmietankę lekko ubijamy i mieszamy z cukrem i octem winnym.
  3. Jajka na twardo na ścieramy na tarce o drobny oczkach.
  4. Sałatkę nakładamy do salaterek, polewamy sosem i oprószamy startym jajkiem.
WŁALA :)

9 komentarzy :

Anonimowy pisze...

Mniam,mniam...Gosia O.

mopswkuchni pisze...

Przypomniałaś mi, że też mam zrobić sałatkę z buraczkami w ramach akcji. Twoja wygląda przekonująco ;)

Biedronka pisze...

wiem wiem :)

Biedronka pisze...

Dziękuję ;) Ja czekam zatem na Twoją wersję, bo kocham buraczki!

Goa pisze...

ciekawy pomysł,mam wszystko co potrzeba więc wkrótce sama przyrządzę:)

mopswkuchni pisze...

No i nie zdążyłam z buraczkową sałatką, ale w następnej edycji zrobię na bank. Ciebie już teraz zapraszam do kolejnej edycji za rok (no chyba, że zrobię edycję wiosenną ;)

Anonimowy pisze...

Solone śledzie są bardzo często w rosolli, jest to tradycyjna sałatka podawana w czasie Bożego Narodzenia.
Dodatkowo do śmietany dolewa się sok z buraków i jest ona zawsze różowa ale podawana osobno i bez jajek. Mieszkam w Finlandii i jeszcze nigdy nie jadłam rosolli z jajkiem i pietruszką. Pietruszka nie jest zbyt często używana. Jabłka i cebula są opcjonalne czasami dodaje się również chrzan.

Biedronka pisze...

Dziękuję za sugestie! Przepis cytowałam za Gazetą Wyborczą. Dopiero teraz skojarzyłam, że w Finlandii faktycznie ciężko jest dostać pietruszkę (wszędzie jest tylko pasternak), ale ogórki kiszone też nie są typowo fińską przekąską :) Potraktujmy zatem powyższy przepis jako wariację na temat sałatki rosoli :)

Anonimowy pisze...

Kiedyś w Gazecie Wyborczej znalazłam artykuł o kuchni fińskiej, który naprawdę nie miał z nią nic wspólnego... Z pietruszką w Finlandii bywa różnie,natka jest powszechnie dostępna, korzeń dopiero od niedawna. Problem jest w tym, że fińskie dania właściwie nigdy nie zawierają pietruszki - pamiętam jaką kiedyś wywołałam konsternację w moich fińskich znajomych podając rosół z pietruszką ;)

font-family: 'Comfortaa', cursive;