19.06.2012

Chłodnik

chłodnik litewski, przepis na chłodnik

Chłodnik to mój absolutny faworyt jeśli chodzi o posiłki w upalne dni. Orzeźwiający, pożywny a do tego banalny w przygotowaniu. Gdy na dworze gorąco jak w piekarniku porcja tej zupy jest dokładnie tym, czego mi potrzeba  (nie licząc oczywiście zimnego piwa, które w upały jest bezkonkurencyjne ;)…
To także jedno z tych dań, które przywodzą na myśl wspomnienia z dzieciństwa, gdy jako kilkulatka z zapałem wcinałam chłodnik litewski w restauracji „Metro”. Już jako brzdąc miałam zadatki na małego smakosza i jadłam praktycznie wszystko za wyjątkiem „kompotu z makaronem” ( tym mianem określałam zupę owocową, do której do dziś nie mogę się przekonać) :) 
Z podanych składników otrzymamy 6 sporych porcji.

POZIOM TRUDNOŚCI:  łatwe
CZAS PRZYGOTOWANIA:  30 minut + 1 godzina na schłodzenie
POTRZEBNE BĘDĄ: duży garnek ( lub miska)
  • 2 rondelki lub mniejsze garnki
  • tarka o grubych oczkach

SKŁADNIKI:
  • ok. 400 ml jogurtu naturalnego
  • ok. 400 ml śmietany 12%
  • ok. 400 ml mleka zsiadłego
  • ok. 400 ml kefiru
  • ok. 400 ml maślanki
  • pęczek botwinki
  • pęczek koperku
  • pęczek szczypiorku
  • pęczek zielonej pietruszki
  • 10 dag drobno posiekanej szynki konserwowej
  • 2 pęczki rzodkiewek
  • 4 średniej wielkości ogórki
  • jajka ugotowane na twardo ( jedno na talerz)
  • sok z ½ cytryny
  • 1 łyżka oliwy z oliwek
  • sól, pieprz

SPOSÓB PRZYRZĄDZENIA:
  1. Jogurt, śmietanę, zsiadłe mleko, maślankę i kefir mieszamy razem w garnku (lub misce)
  2. Następnie wrzucamy drobno posiekaną pietruszkę, koperek i szczypiorek.
  3. Dodajemy drobno posiekaną szynkę konserwową.
  4. Z botwinki odcinamy buraki – liście botwinki drobno siekamy i wrzucamy do jednego garnka, natomiast buraczki w mundurkach wrzucamy do drugiego garnka- liście botwinki i buraki gotujemy około 15-20 minut.
  5. W tym czasie na tarce o grubych oczkach ścieramy rzodkiewki i ogórki które dodajemy do zupy.
  6. Po ugotowaniu i wystudzeniu  do zupy dodajemy liście botwinki.
  7. Buraki studzimy, obieramy, ścieramy na tarce o grubych oczkach, a następnie dodajemy do zupy.
  8. Wszystko dokładnie mieszamy, dodając na końcu sok z cytryny, łyżkę oliwy z oliwek oraz sól i pieprz.
  9. Przygotowaną zupę schładzamy w lodówce przez co najmniej godzinę.
  10. Przed samym podaniem dodajemy pokrojone na ćwiartki jajko na twardo.

WŁALA:)

1 komentarz :

blacha pisze...

dziś zrobiłam co do szczegółu! wyszło pysznie, właśnie chłodzi się w lodówce :) ale roboty przy tym co niemiara :) od siebie dodałam trochę cukru
pozdrawiam i dziękuję!

font-family: 'Comfortaa', cursive;